Modul 2 Eksamensopgave

Surt opstød: DSB

Hej på bloggen!
I dag bliver det et lidt anerledes, lettere negativtladet indlæg.

I går, 9’ende marts, 2016, gik jeg med min mor op på stationen, og tog toget. Jeg havde været travl om morgenen, så jeg ville tage min medicin i toget, efter min mor stod af.
Jeg har altid lidt “spare” medicin og piller i min pung, f.eks. antihistaminer og smertestillende – man ved jo aldrig!
I hvert fald nåede jeg frem til det forfærdelige, at jeg havde glemt min pung derhjemme – PANIK!

Som enhver anden forvirret, panisk teenager, søgte jeg selvfølgelig på google…: jeg har glemt mit ungdomskort, HVAD gør jeg???
Og minsandten ikke, om DSB havde denne her smarte Glemt Kort ordning – mit liv var reddet!
Febrilsk gik jeg i gang med at finde ud af, hvordan jeg fik opsat det her. Det var vildt smart – glemmer man sit kort, og der kommer kontrollør, fortæller man bare sit CPR-nummer, og så kan de slå en op i systemet, og se om man har et gyldigt kort! Pissesmart 🙂
Som jeg skal til at indregistrere mig på DSB-plus og denne her Glemt Kort ordning, skal jeg bruge et stamkortnummer.

Øh……
hvad?
Jeg har glemt mit kort, hvor skulle jeg så have det stamkortnummer fra? Selvfølgelig gik jeg i panik på ny, kimede min mor ned, og vi kom frem til, at jeg måtte ringe ind til DSB-kundeservice.
Panisk sidder jeg med røret klemt op til øret og venter. Da jeg endelig kommer igennem, bliver jeg så stillet videre, fordi jeg har ringet til det forkerte nummer? Jesus.
Så sad jeg igen og ventede, tårerne trillede, jeg anede ikke, hvad jeg skulle stille op!

Heldigvis var der en sød dame, der sagde, at hun ved hjælp af mit CPR-nummer kunne slå mig op, og finde mit nummer. Thank god. Det gjorde hun, jeg fik tilmeldt mig den service, og gik lykkeligt i troen om, at nu var det overstået.

Imidlertid havde jeg fået en mail fra DSB-plus om denne tilmeldte ordning, og jeg læste lidt om, hvordan det fungerede.
Så står der, at “Husk, Glemt Kort erstatter ikke almindelig billetfremvisning. Som udgangspunkt skal du selvfølgelig huske at medbringe dit kort, hver gang du rejser med DSB. Glemt Kort servicen kan bruges i alle DSB’s tog, inklusive S-tog. Glemt Kort kan ikke bruges i busser, Metro, i Arriva-tog eller på lokalbaner.” Bitch what?
Så jeg gik ind på DSB’s side, for at læse mere, fordi det der gav da ingen mening i mit hoved. Bemærk! Hvis dit kort er udstedt af et andet trafikselskaber end DSB, og du rejser lokalt (dvs. at du ikke rejser over takstgrænser på DSB strækninger), kan du desværre ikke tilmelde dig Glemt Kort. Det gælder for Ungdomskort, der ikke er udstedt af DSB, samt for lokale periodekort til rejser uden for Hovedstadsområdet. Bemærk desuden, at rejsekort ikke er omfattet af Glemt Kort.”
Det blev jeg jo så ikke meget klogere af. Mit ungdomskort ER jo udstedt af DSB, og jeg rejser jo i Hovedstadsområdet?
I mangel af bedre, idet jeg snart var nået min station, besluttede jeg at lade det ligge, og så smutte i 7/11 på turen hjem, og spørge derinde.

Jeg kommer derind, spørger en medarbejder, og han glor på mig, som er jeg faldet ned fra månen. Cool.
Jeg snakker så med en anden, der tilsyneladende heller ikke fatter noget, hvilket er ret forvirrende. Han havde i hvert fald ikke styr på, hvad der foregik. Han sagde, at det nok ikke gjaldt lokaltogene, der var de gule – no shit, at de gule er lokaltogene, du ved, det tog, jeg lige har sagt til dig, at jeg rejser med? Jesus.
Så jeg besluttede at sætte mig ind i toget, og ringe ind til kundeservice på ny. Igen tog det en krig at få fat i dem, og når jeg så endelig får fat på en kompetent person, siger han til mig, at det “… ikke gælder i lokaltogene, fordi de ikke samarbejder med DSB, og det kun er en service, der tilbydes til folk, der bruger DSB.” Jeg siger så, at det da var underligt, og jeg ikke var sikker, fordi det ikke stod klart for mig. Han siger så, at det “… står meget præcist i mailen, hvorhenne det gælder.” Ja, smartass, det kan jeg ikke bruge til en skid, når jeg så går ind for at læse mere, og I så modsiger det, der står i mailen? Vi afslutter samtalen, og toget er i gang, og jeg sidder dér uden billet, og aner ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg har ingen penge, intet nemid, intet kort, ingenting.
Nå, men jeg vil ikke have en bøde på 750,-, når jeg HAR betalt mit ungdomskort, der løber op i det dobbelte af det beløb, for at jeg kan køre med toget, så jeg tænker, at jeg hellere må få bestilt en mobilbillet. I dette øjeblik græder jeg af stress, fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre, og seriøst ikke har pengene til den lortebøde, hvis der kommer en kontrollør forbi. Idet, man skal købe mobilbiletterne inden man står på toget, var jeg også temmelig fucked der, især når jeg ikke kunne lure deres ihhh så smarte system. Jesus.
Jeg prøvede mig så febrilsk frem ifølge deres instruktioner; intet skete. Fedt.
Jeg prøvede så over nettet i stedet for; intet skete. Lige meget hvad jeg gjorde, nægtede den bare at reagere.
Jeg prøvede over SMS igen; “dette er ikke en billet – men du kan købe den for 24,-” hvis det ikke er en fucking billet, hvorfor vil jeg så købe den, for fucks sake?

På nuværende tidspunkt er jeg meget panisk, jeg græder meget, og min mor skriver så til mig, og beder mig stå af toget – så vil hun hente mig. Hvilket hun gjorde.


Kære DSB, hvad FUCK kan jeg bruge Glemt Kort til, når det ikke dækker halvdelen af de transportmidler, et normalt menneske bruger? Ja, selvfølgelig skal man have sit kort med, at all times, men nogle gange glemmer man det, vi er trods alt kun mennesker alle sammen, inklusive jer.
Hvad hvis jeg skal på arbejde, og skal, lad os bare sige med s-toget, og så en metro? Eller en bus? Der er ingen kontrollører i toget, så jeg får ikke checket, om jeg har mit kort med. Da jeg så står og skal med bussen, finder jeg ud af, jeg intet kort har. Fuck.
Jeg kommer i tanke om, at jeg jo er medlem af den smarte Glemt Kort ordning, og skynder mig at sige mit CPR-nummer, og vise, at jeg er medlem – og jeg bliver afvist, fordi “det gælder ikke i busser”.
Så kommer jeg bare ikke på arbejde? Men jeg kan godt komme hjem, fordi det gælder jo i s-togene. Hvad er det for noget? Det er da helt væk? Eller hvis jeg nu skal fra København til Tisvilde, eller whatever, og først kommer i s-toget, hvor jeg viser min Glemt Kort “billet”, kommer videre, kommer ind i toget fra Hillerød-Tisvilde, eller hvor det nu går hen, der kommer en kontrollør, og jeg viser min “billet” – og han siger: “Bare ærgerligt sunny-boy, det gælder sgu ikke her. CPR, adresse, navn, du får lige en bøde på 750,- og må stå af.”? Hvad gør jeg så?

Mit Ungdomskort er for helvede BESTILT inde på mitungdomskort.dk., og det er udstedt af DSB. Bagpå kortet står der DSB Kundecenter Ungdomskort, telefonnummer og en side, dsb.dk/ungdomskort. Derudover står der, at alle togkort indleveres på en DSB-station. Kan jeg så ikke forvente, at det er en service, bl.a. DSB yder? Når man ser på, hvorhenne kortet gælder, står der DSB, S(tog), Ö, Metro og Movia.
Så hvis jeg glemmer mit kort, og jeg kan få en Glemt Kort billet, hvorfor kan jeg så kun køre med DSB og S-tog? Når mit rigtige kort gælder i metro, bus og lokalbane?
Derudover giver det jo ingen mening, når der står inde på DSB’s hjemmeside, at de har fælles rejseregler sammen med metroerne og Movia? Og et eller andet sted må der jo foregå et samarbejde, siden jeg kvit og frit kan rejse med mit Ungdomskort, selv om jeg bruger busser og lokaltoge?
Som det sidste lille cherry on the top forstår jeg ikke, at damen jeg snakkede med i Kundeservice, der gav mig mit stamkortnummer ikke gjorde mig opmærksom på, hvis jeg ikke kunne bruge ordningen i mit lokaltog, når hun tydeligt kunne se, hvor jeg rejste henne, da jeg gav hende mit CPR-nummer?
image

Så nu har jeg egentlig bare et at sige: DSB, please få styr på jer selv, det kan fandeme ikke være rigtigt, at tingene skal køre så dårligt, jeg betaler en latterlig sum penge hver måned for, at jeg kan få lov til at komme hen til mit uddannelsessted og få den uddannelse, jeg gerne vil have – jeg betaler lige så meget, som dem der IKKE er på uddannelse; og nu hvor jeg køber mit ungdomskort gennem jer, er det mindste I kan gøre sgu at give mig de samme rettigheder, som andre der benytter kortet, som bare bor mere belejligt for jer. Tak. God weekend.
Derudover siger jeg tak til min søde mor, der hentede mig, så det ikke gik galt.

– Cecilie x

6

  • Monja

    Kære Cecilie, giver dig så inderligt ret!, & håber du har sendt din klage til de rette instanser, fordi det er da helt vandvittigt 😳. De priser & regler MÅ blive mere smidige, for alle os pendlere, når nu vi passer på miljøet mm., ved ikke at køre i bil!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cecilie x

      Jeg har ikke kunnet lure, hvor jeg skulle klage til, og da jeg ringede ind til DSB for at høre ang. reglerne, var de bare sådan lidt “ja ærgerlig bægerlig”, og det er totalt dumt… har lige fået mit ungdomskort und af døren til næste periode, og der står endda på papiret man får tilsendt, at man skal tilmelde sig Glemt Kort for at undgå bøder…….. ja hvis bare det gjaldt på min strækning også, så ville det være super………. for fanden da, DSB! Det er sgu så usmart strikket sammen -__-‘

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Simon

    Dsb plz </3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina

    Velbekomme <3

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Modul 2 Eksamensopgave