Tokyo 2016: Never before seen pics!?

Modul 6 eksamen?

Der har været stille på bloggen, de sidste 2 uger, og det skyldes, at jeg har haft forberedt eksamen! Ja, du hørte rigtigt – eksamen.

Min kliniske vejleder var også noget overrasket over, at jeg var på vej til at slutte mit ophold på plejecenteret – og lad mig sige, det er jeg ikke. Jeg har pænt gået og talt dagene ned, for de har været utrolig lange og kedelige, for at sige det, som det er. Jeg ved selvfølgelig godt, at dette var et modul, jeg skulle igennem, så jeg har også taget det og gjort det bedste ud af det, men man kommer ikke uden om, at dagene er lange, når man er færdig med arbejdet klokken 10, og alligevel skal vente til klokken 15, før man har fri. I 10 uger. Jeg er jo så studerende, så jeg har jo tid til at være nysgerrig, spørge, lave nogle tiltag, der ellers ikke normalt ville blive lavet, osv., men mine borgere var ikke interesserede, og så kommer man jo ligesom ikke så langt. Jeg prøvede selvfølgelig at motivere dem, men de var bare ikke interesserede, og det måtte jeg jo acceptere. Så i stedet har jeg lallet rundt og gjort rent, tømt opvasker, etc. Men nu er der kun tre dage tilbage, og så har jeg mellemuge, og så er det videre til næste modul. Som jeg takket være skolen absolut ikke ser frem til, selv om det ellers var det modul, jeg havde set frem til, siden jeg startede min uddannelse. Way to go at ødelægge det for mig, UCC. Cadeau til jer, I må være stolte.

NÅ, men videre til det, dette indlæg handler om – eksamen!
Jeg skulle både udarbejde et skriftligt oplæg om en sygeplejesituation, et sygeplejeforløb, eller en sygeplejefaglig problemstilling, og jeg valgte forløbet. Her fortalte jeg om en borger, og brugte teoretikere som Orlando, Orem og Antonovsky, og kom omkring de centrale ting her og fik blandet noget KRAM-faktorer ind i det også. Personligt synes jeg, mit skriftlige oplæg var spot on.
Mit mundtlige oplæg var jeg lidt i vildrede med, men dagen inden jeg skulle op, lykkedes det mig at finde en artikel, jeg ellers fik udleveret på modul 4, der bare var perfekt ift. de problemstillinger jeg havde, som var noget manglende sygdomsindsigt, og de konsekvenser, dette har. Artiklen var fra Sygeplejersken, og hed “Den Umotiverede Patient Findes Ikke”, hvor de brugte Den Motiverende Samtale. Meganice, fordi jeg også havde om denne på modul 5, ohyea.

Feedbacken fra opgaven var stort set kun kritik. Jeg fik ros for mit mundtlige oplæg, fordi det var spot on ift. problemstillingen, og jeg brugte artiklen godt ift. at reflektere over egen praksis, osv. Men opgaven, ohboi, they did not like. Jeg skulle dog blive skarpere på at bruge faglige kilder, når jeg argumenterede mundtligt, og ikke refere til f.eks. min mor, hvilket i øvrigt også var megadumt af mig. Det var totalt en dummefejl, fordi vi havde egentlig haft om emnet på skolen, så jeg skulle bare have trukket det derfra, men jeg spurgte min mor dagen inden, hvad hun syntes, og hun bad mig have i baghovedet det her med borgerens generation og de levevilkår, denne har, bl.a. ift. rygning og alkohol, fordi det var meget normaliseret, da borgeren var ung. Jeg havde bare ikke lige tænkt over, da jeg sad til eksamen, at det selvfølgelig ikke var min mor eller hendes ord, jeg skulle referere til. Så ja, knapt så kvikt. Don’t forget children.
Videre til opgaven. Først og fremmest var jeg uprofessionel og dagligdagstalende i mit sprog i nogle passager, hvilket jeg egentlig ikke havde tænkt over. Jeg var lidt i tvivl om, om jeg brugte fagordene som jeg skulle, hvilket de ikke sagde noget til, men de referede til fraser, hvor jeg havde skrevet, at jeg vurderede borgeren havde god egenomsorg ift. kost, fordi vedkommende var af normal ernæringstilstand, og der ikke lå slik og flød alle vegne i lejligheden. Set i bakspejlet var dette selvfølgelig ikke kvikt skrevet, men jeg havde slet ikke tænkt over det, fordi personalet også selv havde snakket sådan ift. en anden beboer, der havde en problematik med dette. Den anden frase, de highligtede for mig var “jeg kan ikke gøre så meget, fordi […] og x går ikke fordrukken omkring” – endnu en dummefejl. Men igen noget jeg ikke havde tænkt over, da det sådan set var min egen kliniske vejleder, der brugte netop det ord, om den pågældende borger. Så alt i alt, skal jeg vidst være mere kritisk og neutral i det, jeg skriver. Og det kan jeg jo godt se – jeg ville aldrig skrive de udtalelser i f.eks. en journal, så hvorfor jeg skrev det i opgaven…. ja, en dummefejl, jeg har ikke meget mere at sige til det, haha.
Derudover synes de, at jeg lavede for meget namedropping, og brugte ikke begreberne og teorierne, jeg havde valgt til noget, hvor jeg er dybt uenig. Det sagde jeg dog ikke derinde. Det er ikke fordi jeg skal forsvare det, jeg har gjort, fordi… det skal jeg ikke, og det er pisseligegyldigt. Jeg snakkede nemlig med min vejleder, der så ikke var med inde til eksaminationen (og det troede jeg sådanset hun ville være), omkring opgaven, fordi der var en masse krav, ift. der skulle være noget sygeplejeproces med, og der skulle være en sygeplejeteoretiker med, og jeg skulle have noget mestring med, fordi det stod i mine læringsudbytter, etc. Ja, men jeg havde ligesom kun 9.600 tegn med mellemrum, hvilket altså ikke er ret meget, når man pludselig skal have så meget med. Derudover skulle jeg argumentere for, hvorfor jeg havde fokus på de ting, jeg havde, og der måtte jeg bruger en henvisning til Virginia Henderson, for at forklare, at grunden til jeg havde fokus på personlig pleje og bleskift bl.a. var for at borgeren følte sig godt tilpas. Derudover havde jeg snakket med min vejleder om, hvordan det skulle gøres, og hun var 1) enig i, at vi var så langt i forløbet, vi ikke skulle forklare teorierne, men bare bruge dem og 2) at jeg bare skulle kunne koble teori og praksis sammen. Så disse råd fulgte jeg jo så, og sagde ikke ét ord om teorierne som sådan, men forklarede selvfølgelig lige sammenhængen ift. praksis, de steder, hvor det gav mening – f.eks. ved sammenkoblingen af Antonovskys komponenter, der til sammen giver OAS, eller ved misforhold mellem egenomsorgskrav og egenomsorgskapacitet, der så giver egenomsorgssvigt. Eksaminatorerne var absolut ikke enige i denne måde at gøre tingene på, og det var alt for overfladisk og namedropping- og begrebsdropping agtigt, og jeg brugte det ikke til noget (hvor jeg er uenig, for jeg brugte det netop til at forklare om mine handlinger og vurderinger), og ja. Og der har jeg kun at sige – det kan fandeme kun blive overfladisk, når jeg skal have 2-3 forskellige teoretikere med og også skal skrive en længere præsentation med forløb, etc., og jeg kun har 9.600 tegn med mellemrum. Altså, andet er jo nærmest umuligt. Så det tager jeg ikke så tungt. Og hvad resten angår, blev jeg vejledt forkert, så det kunne være, man skulle tage fat i vejlederne og blive enige om, hvad man vejleder i. 🙂 Så det er cool nok. Selvfølgelig er jeg ikke bedre end andre, og jeg skal også tage kritikken til mig og bruge den konstruktivt, men det er også bare vigtigt for mig at pointere, at man ikke bare altid skal tage kritikken for det, den er. Og det er heller ikke fordi jeg vil fralægge mig ansvaret for at opgaven ikke blev som de ville have det, men der var måske en chance for, at den var blevet bedre, hvis jeg var blevet vejledt i det, i stedet for at blive vejledt i noget andet. For de sagde til mig, at jeg skulle først have et teoriafsnit, og så et brug-af-teori afsnit. Og det tror jeg måske er lidt smag og behag-agtigt, så inden jeg beslutter at ændre min måde at skrive opgaver på, vil jeg lige have kortlagt, hvad det rent faktisk går ud på, og at der ikke er flere misforståelser. Fordi enten så er det en smagssag, og ellers er vejlederne ikke blevet vejledt i, hvordan de skal gøre deres job, og så er det jo dér, man må gribe ind. Either way – jeg tog det ikke så tungt.

Og det var der heller ingen grund til, for jeg bestod mit modul. Det var bare bestået-ikkebestået, så jeg fik ikke at vide, hvorhenne jeg var præstationsmæssigt, men det er også ligegyldigt. Faktum er, at jeg kom igennem, og det er superdejligt 🙂 Så nu har jeg lige de sidste 3 dage i klinikken her inden påske, og så har jeg ellers mellemuge indtil d. 24, hvor jeg så starter igen…. og måske har jeg allerede et skriveprojekt til mellemugen 🙂 Så alt i alt, utroligt spændende. Så ja – et skridt videre til færdiggørelse af min uddannelse.

I undrer jer nok lidt over, hvorfor jeg har skrevet feedbacken ned, når I ikke har set min opgave, etc., men jeg tænker alligevel, at der er nogle gode pointer, f.eks. ift. at finde ud af, hvor man har tingene fra og bruge faglige kilder, at man passer på med dagligsdagsudtrykkene og fordømmelserne, og at man lige får tjekket op på, hvordan man skriver en opgave. For jeg tror, jeg var heldig, at kunne redde den, fordi jeg også havde en mundtlig del. Jeg er nemlig lidt bange for, at hvis det kun var det skriftlige, der blev bedømt, så var jeg dumpet :// og det kan vi jo ikke have sker for nogen, vel?
Derudover – sidder der nogle sygeplejersker derude og læser med – så har jeg hakket af, at min opgave gerne må bruges i undervisningen, og alt det her, så I kan bare skrive, hvis I gerne vil se den. Så vil jeg anonymisere den yderligere og sende den i jeres retning. God dag derude <3

17857420_796184643871731_19993311_n

Glem ikke at følge med på Bloglovin‘.

– Cecilie x

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tokyo 2016: Never before seen pics!?