1. & 2. advent, 2017

Hvad har jeg lært i SFT? #17

Hej bloggen!

Til denne uges SFT var der ikke nogen hjemmeopgave, da vi nu bevæger os fra samtalemodulet over i konflikthåndteringsmodulet. Derfor skulle vi bare have fokus på vores mål, og træne de ting, vi ellers havde været igennem i samtalemodulet, når mulighederne bød sig, ude i det virklige liv.

 

Derfor startede dagen ud, med en brainstorm af, hvad konflikter egentlig er.

Jeg kan i øvrigt ikke huske, om jeg nævnte det, i et af de forrige indlæg, men siden SFT startede, har jeg hver evig eneste gang skrevet noter ned, på et stykke servietpapir, og lige en af gangene, havde en af de andre i gruppen glemt sin blok, så hun nappede også et stykke papir, og de der undervisere gik helt i selvsving, og hun skulle da have et rigtigt stykke papir, og de fandt papir, og ALLE i vores gruppe, inklusiv mig selv, stirrede bare sådan lidt “øhm????” på de to undervisere, der slet ikke fattede, hvad der foregik, indtil en af de andre deltagere meget fint pointerede, at jeg altså havde skrevet på servietpapir lige siden dag 1. Det fik vi MEGET sjov ud af, haha.

 

Anyway, brainstorm – hvad er en konflikter, eller hvad kan være grobund til konflikter?

Der blev lagt ud med de obvious – råben og skrigen. Herfra kom der andre ting på, som disse: uenighed, misforståelser, hvis nogen tager ens ting, aftalesvigt (f.eks. hvis man kommer for sent), hvis nogen sårer en, hvis nogen taler grimt til en eller andre, hvis der er noget, man ikke synes er OK, irritation, hvis ens grænser overskrides, hvis man skal tilpasse sig andre, hvis der er interessekonflikt (én vil noget, én vil noget andet), når ens egne behov er i modstrid med en andens, akutte uenigheder eller gamle uenigheder, der har bygget sig op, debatter, skænderier, slåskampe, meningsudveksling, implicitte forventninger.

Herefter skulle vi rangliste på et kontinuum fra samtale –> uenighed –> råben & skrigen. Denne så således ud: mild irritation –> debat –> meningsudveksling –> diskussion –> skænderi –> slåskamp.

 

Derefter var der et lille oplæg om konflikter, bl.a. det, at de er NORMALE, idet det er noget, som ALLE oplever i deres liv, jævnligt, og det er en del af livet, og det at gøre ting i livet. De opstår oftest pga. misforståelser eller uheldig kommunikation, og der er andre muligheder, end bare at kæmpe eller flygte, fordi konflikter ofte skal til, for at løse problemer (selvfølgelig på et vis niveau). Ofte kommer man i voldsommest diskussioner, med dem, man holder mest af .

Konflikter behøver ikke være negative, idet de kan gøre en klogere på måden, man er sammen med andre på, eller på hvad man hver især har af ønsker og behov.

Personligt har jeg altid syntes, at hvis man ikke kunne have konflikter i et venskab, og ikke kunne arbejde igennem disse, så var venskabet på en eller anden måde ikke et rigtigt venskab. Dén holdning blev delt i gruppen, idet mange var enige i, at konflikter jo faktisk er med til at vise ens værdier, vise, at man gider hinanden, hvis man tager sig tid til at arbejde gennem en konflikt, vise, at man tør sige sin mening, og vise, at man tør, at give noget af sig selv.

 

Herefter var der et slide med årsager til konflikter, hvor vi selv skulle fylde eksempler på – nogle af dem er lidt lig med dem, vi havde oppe i brainstormen, men bear with me, det var trods alt introduktion til konfliktmodulet, haha.

  • Uklar struktur. F.eks. mødetider.
  • Uklar rollefordeling. F.eks. organisatorisk eller på arbejdet, eller i familier (hvem er “alfaen” i familien).
  • Fastlåste rollemønstre. F.eks. “du plejer jo…”, kan ske både på arbejdet, i skolen, i familien.
  • Uklar ansvarsfordeling. F.eks. hvem gør hvad, og har alle styr på det?
  • Uklar kommunikation. F.eks. implicitte forventninger; vi tænker ikke ens, så det er en god idé, ikke at lade noget være usagt.
  • En eller flere deltagere, der ikke tager ansvar for deres roller eller opgaver. F.eks. ifm. gruppearbejde eller familier…
  • Forskellige normer for adfærd. F.eks. skal man tage sko af indenfor? Telefon ved bordet? Må man bande? Må man vise følelser? Må man sige sin mening?
  • Forskelligt ambitionsniveau. F.eks. i skolegrupper med opgaver, ens forældres forventninger, egne og andres forventninger til venskaber, parforhold eller rengøring.
  • Forskellige interesser. F.eks. sport, film, spise.
  • Forskellige behov. F.eks. en vil gerne sove, en vil gerne læse.
  • Hvis noget trigger en. F.eks. sanseligt ved form af bl.a. trip, eller emotionelt, ved bl.a. kommentarer som “det skulle du ikke have spist”.
  • Hysteri. F.eks. “Slap nu af, du overreagerer”…

 

Og hvad skal vi så egentlig bruge det her konflikthåndteringsmodul til?

Jo… det skal hjælpe med at træne vores dialog og selvbeskyttende samtalefærdigheder i konflikter, samt at gøres os bedre til at tage i mod, bearbejde og afsende signaler i konflikter.

Derudover skal vi blive bedre til at vende negative, automatiske tanker og adfærd, til alternative tanker og adfærd…

Og lære at trække os fra en konfliktsituation, og tænke over, hvad der er hensigtsmæssigt at gøre, og træne dette.

 

OBS. Nu er dette indlæg kommet op ret sent, så jeg kan sige, vi i hvert fald allerede har været omkring nogle af de her ting – og det var RART og virkelig brugbart!!! Så stay tuned.

25555730_931500220340172_5013836_n

Det var alt for denne gang. Håber I vil følge med på Bloglovin‘. Til vi ses igen:

– Cecilie x

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

1. & 2. advent, 2017